22III Koncert symfoniczny Sala Koncertowa im. Stefana Strahla (Mapa ) godz.

Dźwiękowe impresje

Kup bilet

Informacja ogólna

Dźwiękowe impresje

miejsce: Sala Koncertowa im. Stefana Strahla

bilet: kup bilet online

Wykonawcy

Jacek Rogala – dyrygent
Marta Fender-Kolendo – flet
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej


Filharmonia uczestniczy w programie"filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!"
organizowanym przez instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN"

Program

Maurice Ravel – Le tombeau de Couperin (Grób Couperina)
Carl Reinecke – Koncert fletowy op. 283
Gabriel Urban Fauré – Maski i bergamaski
Gabriel Urban Fauré – Suita Peleas i Melizanda op. 80

Kup bilet bez logowania

Opis koncertu

Umarli są wystarczająco smutni w swoim wiecznym milczeniu” tak oto Maurice Ravel wyjaśnił lekki, refleksyjny – lecz nie posępny charakter muzycznego pokłonu dla wielkiego francuskiego kompozytora jakim był François Couperin. Le tombeau de Couperin, jako imitacja barokowej suity, posiadająca charakterystyczną dla Ravela, wyrafinowaną melodykę oraz harmonię ujmującą także dysonanse.  Dzieło doczekało się kilku wersji – zarówno orkiestrowych jak i kameralnych. Kluczem do zrozumienia twórczości Carla Reinecke jest słowo romantyzm. Napisany jako ostatni przed śmiercią autora Koncert fletowy op. 28, przepojony jest subtelną melodyką i harmonią w stylu Mendelssohna oraz Schumanna, przeplecioną wdzięcznymi popisami instrumentu solowego. Intrygującym zakończeniem koncertu będzie połączenie dwóch suit francuskiego mistrza klasycznej muzycznej elegancji - Gabriela Fauré. Napisane na zamówienie księcia Monaco i zainspirowane poezją Masques et beramasques oraz Peleas i Melizanda – suita złożona z fragmentów muzyki do sztuki Maeterlincka o tym samym tytule, traktującej o skazanej na niepowodzenie miłości dwojga nieszczęśliwych kochanków.

















Jacek Rogogala - dyrygent











Marta Fender-Kolendo - flet












    Jacek Rogala jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której z wyróżnieniem ukończył studia: kompozytorskie pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (1990) oraz dyrygenckie pod kierunkiem Marka Pijarowskiego (1992). Od roku 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i Festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki. W styczniu 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie, której budową był pochłonięty przez dekadę.

    W latach dziewięćdziesiątych był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, a także współpracował jako stały gościnny dyrygent z Orkiestrą Capella Bydgostiensis. Następnie przebywał na stypendium dyrygenckim im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. W tym okresie pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki, a następnie kierował Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II Polskiego Radia. W 1999 sprawował kierownictwo artystyczne Dni Grażyny Bacewicz – festiwalu PR i TVP. W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców. Udziela się jako juror konkursów wykonawczych i członek komisji programowych festiwali (m.in. Światowe Dni Muzyki Wrocław 2014, a od 2013 Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów w Bukareszcie). Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM (2000). Przez kilkanaście lat prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach, a od roku 2016 jest adiunktem w Akademii Muzycznej w Łodzi. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych pierwszej kadencji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2012 jest wiceprzewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich.

    Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej nagrał m.in. cykl czterech płyt Album Polski, płytę We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika oraz płytę Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej. W latach 2007-2011 poprowadził prapremiery pięciu baletów współczesnych wyprodukowanych przez Filharmonię Świętokrzyską i Kielecki Teatr Tańca, w tym: Zdarzyło się w Jeruzalem K. Dębskiego i Pinokio M. Weinberga (premiera polska). Od roku 2013 we współpracy Filharmonii Świętokrzyskiej z UMFC w Warszawie prowadzi doroczne spektakle w cyklu „Opera w Filharmonii” (W. A. Mozart, P. Czajkowski). Na swym koncie ma koncerty na wielu renomowanych festiwalach i konkursach w Europie, Azji i obu Amerykach. Jest także kompozytorem muzyki symfonicznej, kameralnej, chóralnej i elektronicznej. Jego utwory, poza Polską, wykonywane były w wielu krajach Europy i w Ameryce Północnej. Otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a za propagowanie polskiej muzyki współczesnej – nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS. 




Przewiń do góry

Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze
58-500 Jelenia Góra
ul. Piłsudskiego 60

NIP 611-00-52-886

Chcesz być cały czas z nami na bieżąco?
Zapisuj się na nasz Newsletter!