Informacja ogólna
MOZART – BEETHOVEN
miejsce: Sala Koncertowa Filharmonii Dolnośląskiej im. Stefana Strahla
bilet: kup bilet online
Wykonawcy
Tamar Jincharadze fortepian
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
Rafał Jacek Delekta dyrygent
Program
Wolfgang Amadeus Mozart Uwertura do opery Wesele Figara KV 492
Ludwig van Beethoven IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58 „Skowronkowy”
III Symfonia Es-dur op. 55 „Eroica”
Opis koncertu
Wesele Figara to kompozycja wybitna. Mimo upływu lat, nadal wpisuje się w kanon czołowych dzieł muzyki klasycznej. Genialny twórca opery – Wolfgang Amadeus Mozart, potrzebował zaledwie sześciu tygodni, by skomponować cały utwór, zaś sama uwertura powstała w ciągu dwóch dni (podczas gdy już trwały próby do premierowego spektaklu!) i to właśnie ona zainauguruje wieczór. Błyskotliwa, rozpoznawalna, a przede wszystkim uwielbiana przez słuchaczy uwertura do opery Wesele Figara to pełen wdzięku i lekkości orkiestrowy klejnot, który wspaniale brzmi zarówno jako wprowadzenie do opery, jak i samodzielny utwór. Następnie przy fortepianie zasiądzie Tamar Jincharadze – wielokrotnie nagradzana gruzińska pianistka, który wykona IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58, zwany „Skowronkowym”, Ludwiga van Beethovena. Nowatorskość dzieła słyszymy już na początku, gdyż pierwsze dźwięki kompozycji płyną z fortepianu, a nie – jak było to w ówczesnym zwyczaju – z orkiestrowego tutti. Utwór rozpoczyna sielankowy, radosny ton, pełen błyskotliwych ozdobników, który całkowicie zmienia się w części drugiej – poważnej, ociekającej patosem, chwilami pełnej liryzmu. Dzięki zastosowanym przez kompozytora zabiegom, utwór uznawany jest za nieprzeciętny i innowacyjny. Koncert G-dur jest wyjątkowy z jeszcze jednego powodu – rozbudowując aparat wykonawczy, Beethoven chciał zwrócić większą uwagę słuchacza na rolę orkiestry. Pozostając w kręgu twórczości Ludwiga van Beethovena, usłyszymy na zakończenie III Symfonię Es-dur op. 55 „Eroikę” – ulubioną symfonię kompozytora. Wokół dzieła przez lata narosło wiele legend, którym poniekąd utwór zawdzięcza swoją ogromną popularność. Jedna z nich mówi o tym, że kompozytor, zdeklarowany republikanin, pierwotnie dedykował kompozycję Napoleonowi. Na wieść, że przywódca koronował się na cesarza Francuzów, Beethoven w gniewie podarł kartę tytułową gotowej już symfonii i zmienił dedykację na bliżej nieokreślonego „bohatera”. Sam Beethoven podtytułem „Eroica” pragnął zasugerować słuchaczom emocje, które później – podczas odbioru dzieła – miała wyzwolić muzyka. I wyzwala – poprzez zastosowanie zwinnej rytmiki przeplatanej rzewnymi tematami, zakończonej mistrzowskim cyklem wariacji, słyszymy bohaterską walkę, poświęcenie i odwagę.