12IV Zdrojowy czwartek z Filharmonią Sala Zdrojowego Teatru Animacji godz.

Zdrojowy Czwartek z Filharmonią - Współcześnie... Kameralnie

Informacja ogólna

Zdrojowy Czwartek z Filharmonią - Współcześnie... Kameralnie

miejsce: Sala Zdrojowego Teatru Animacji

Wykonawcy

SEPIA ENSEMBLE w składzie:
Olga Winkowska – skrzypce,
Anna Szmatoła – wiolonczela,
Paulina Graś-Łukaszewska – flet,
Paulina Kończal – obój,
Szymon Józwiak – klarnet,
Wojciech Jeliński – puzon,
Tomasz Sośniak – fortepian,
Aleksandra Dzwonkowska – perkusja

Program

Marcel Chyrzyński – Betelgeuse na skrzypce, wiolonczelę i fortepian /[Program „Zamówienia kompozytorskie”]
Compagnie Kahlua – „Ceci n'est pas une Balle” – body percussion 
Wencheng Qin – Sun shadow VII na piccolo, obój, klarnet i perkusję  
Paweł Mykietyn – U Radka – klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian  
Bartosz Smorągiewicz – Rozrywkowe mazurki na skrzypce i wiolonczelę /[Program „Zamówienia kompozytorskie”]
Eugeniusz Knapik – Trio na klarnet, skrzypce i fortepian

W związku z dofinansowaniem koncertu przez Instytut Muzyki i Tańca - promocyjna cena biletu: 2 zł 

Kup bilet bez logowania 



Zespołem objętym rezydencją artystyczną przez Filharmonię Dolnośląską w Jeleniej Górze w sezonie 2017/2018 jest Sepia Ensemble.
Koncerty współorganizowane i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”.

Współorganizatorem Zdrojowych Czwartków z Filharmonią jest Zdrojowy Teatr Animacji w Jeleniej Górze - Cieplicach 

Opis koncertu

Ten koncert to perełka dla poszukiwaczy nowych wrażeń, trendów i nietuzinkowych muzycznych rozwiązań. Współczesne kompozycje z pewnością nie raz zaskoczą nas, a zespół Sepia Ensamble, stworzony z muzyków – solistów i specjalizujący się w wykonywaniu dzieł muzyki najnowszej poprowadzi nas poprzez nowoczesne brzmienia.




Kompozytor Marcel Chyrzyński o swoim utworze Betelgeuse: 
 
„Istnienie, które dobiega końca. Koniec, który daje początek... Te zagadnienia bardzo mnie zainspirowały do skomponowania niniejszego utworu” – wspomina Marcel Chyrzyński. Właśnie dlatego twórca zdecydował się na tytułowe nawiązanie do konstelacji Oriona. Betelgeza jest bowiem jedną z najjaśniejszych gwiazd w tym układzie i powoli zbliża się do końca swojej ewolucji. Niedługo wybuchnie jako supernowa, wyrzucając kosmos o nowe obłoki materii. Utwór na trio fortepianowe zbudowany jest z czterech faz, które symbolizują proces powstawania i ewolucji gwiazdy. Ma on charakter cykliczny, więc i kompozycja Chyrzyńskiego napisana jest w taki sposób, że jej koniec odnosi do początku. /źródłó: http://ninateka.pl/audio/betelgeuse-na-trio-fortepianowe-marcel-chyrzynski /
 
Bartosz Smorągiewicz Rozrywkowe mazurki
 
„Utwór to cykl mazurków łączący elementy muzyki ludowej, jazzowej i rockowej zamkniętych w klasycznych formach mazurka. Mazurek 1 jest mazurkiem w formie allegra sonatowego z 3-tematową ekspozycją, ewolucyjnym przetworzeniem tematu 1 i fugą 2-głosową w repryzie. Część środkowa 2 mazurka jest syntezą mazura w rytmie, passacaglii i tanga z parafrazą Libertanga A. Piazzoli.  W powtórzeniu części A Mazurka nr 3 można usłyszeć kanon. Kompozycja wykorzystuje gitarową technikę bottelneck (slid) w mazurku nr 4, i wykonywana jest kostkami gitarowymi w częściach skrajnych. Mazurek 5 jest kwintesencją oberka z inspiracjami z muzyki rockowej w częściach skrajnych” – pisał o utworze kompozytor. Prawykonanie kompozycji odbyło się 19 lipca 2015 roku podczas festiwalu „Emancje” na zamku w Dębnie. Utwór, zamówiony przez Fundację Muzyczną „Harmonie i Hałasy”, powstał w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. /źródło: http://ninateka.pl/audio/rozrywkowe-mazurki-na-skrzypce-i-wiolonczele-bartosz-smoragiewicz/
 
Eugeniusz Knapik Trio na klarnet, skrzypce i fortepian
Trio na skrzypce, klarnet i fortepian skomponowałem wiosną 2003 na zamówienie Waltera Verdehra i jego zespołu. W sposób oczywisty ten wyjątkowy pod względem jakości brzmienia skład instrumentalny tria wywierał wpływ na moją wyobraźnię i w efekcie na rodzaj narracji utowru. Nie pozostało mi więc nic innego, jak tylko pragnienie stworzenia utworu będącego sumą barw tych instrumentów i istoty gatunkowej tria. /źródło: www.pwm.com.pl/
 
Wenchen Qin Sun shadow VIII:
 
Zespół Sepia Ensemble dokonał polskiego prawykonania tego utworu podczas Festiwalu "Poznańska Wiosna Muzyczna"  w 2015 r. Utwór w swoim charakterze przenosi słuchacza do Chin, w pierwszej części opisuje dźwiękami nocne niebo, w drugiej nawiązuje brzmieniem do przenikliwego dźwięku suo-na, tradycyjnego instrumentu podwójnostroikowego znanego w Chinach od XVI wieku, używanego w zespołach wojskowych, religijnych procesjach czy w chińskim teatrze, by w trzeciej części wszystko powoli zanikało, odchodziło.
 
 
Paweł Mykietyn U Radka - kompozycja powstała w kawiarni o tej nazwie w Kazimierzy Dolnym.
 
Program jest więc bardzo różnorodny: od kontemplacyjnych i gwiezdnych nastrojów Chyrzyńskiego i Qina po nawiązujące do rozrywki utwory Smorągiewicza czy Mykietyna.