27III Koncert kameralny Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze, Sala Koncertowa im. Stefana Strahla godz.

DWA WIATRY – TUWIMOWI W 130. ROCZNICĘ URODZIN

Informacja ogólna

DWA WIATRY – TUWIMOWI W 130. ROCZNICĘ URODZIN

miejsce: Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze, Sala Koncertowa im. Stefana Strahla

Wykonawcy

Aleksandra Kubas-Kruk sopran
Anna Bernacka mezzosopran
Monika Kruk fortepian

Program

Mieczysław Wajnberg Biblia cygańska op. 57
         Biblia cygańska
         Zydek
         Aptekarz majowy
         Dwa wiatry
         Ślepcy
Szymon Laks Pięć pieśni
         Szczęście
         Przymierze
         Modlitwa
         Erratum
         Wszystko
Witold Lutosławski Pieśni
         Spóźniony słowik
         O Panu Tralalińskim
M. Wajnberg Stare listy op. 77
         Zegary biją
         Ballada starofrancuska
         Walc starych panien
         Ostatni list
S. Laks
         Dyzio Marzyciel
         O Grzesiu kłamczuchu
         Staruszkowie

Opis koncertu

Julian Tuwim uważany jest za najbardziej „muzycznego” poetę XX wieku. Słowo, jego brzmienie, a co za tym idzie melodia języka, były dla niego ważniejsze niż sens, jaki miały nieść. Choć nie posiadał muzycznego wykształcenia, nie znał zapisu nutowego, ani nie grał na żadnym instrumencie, muzyka towarzyszyła mu przez całe życie i przekładała się na charakterystyczne cechy jego dzieł – zdecydowanie wyróżniające go spośród innych twórców. Podkreślał, że na odbiór tekstu literackiego wpływają także „pozarozumowe” czynniki. Wśród nich nośnikiem znaczenia był dźwięk, linia melodyczna oraz rytm całości wiersza. Nie bał się eksperymentów językowych, chętnie wykorzystywał atrakcyjną w brzmieniu impresję liryczną, jakże często pojawiającą się w części twórczości skierowanej do dzieci. Choć dziś właśnie ta dziecięca część jego dzieł jest najbardziej rozpoznawalna, trzeba pamiętać, że tworzył dla bardzo szerokiego grona odbiorców, nie tylko pod własnym nazwiskiem, ale również pod trzydziestoma pseudonimami. Dzięki doskonałemu zrozumieniu muzyki dokonał wspaniałego tłumaczenia libretta straussowskiej operetki Zemsta nietoperza. Na swoim koncie miał także oryginalne libretta baletowe i wodewilowe. Tuwim podkreślał, że „piękna piosenka jest wierszem uskrzydlonym przez melodię”. Nie ma się co dziwić, że pisał teksty do określonych piosenek, naturalne stało się także adaptowanie przez muzyków jego poezji. Po wybitne wiersze Tuwima sięgnęli również kompozytorzy muzyki klasycznej: Witold Lutosławski, Szymon Laks czy Mieczysław Wajnberg. Wybór ich pieśni będzie hołdem dla autora w 130. rocznicę jego urodzin. Biblia cygańska op. 57 Mieczysława Wajnberga wskazywana jest jako jeden z najpiękniejszych cyklów utworów wokalnych napisanych przez tegoż kompozytora. Szymon Laks przykładał bardzo dużą wagę do pieśni, choć jego wczesne kompozycje, w tym te oparte na poezji Tuwima, ocierają się o rozrywkowe brzmienia. Także Witold Lutosławski, jeden z najwybitniejszych kompozytorów polskich XX wieku śmiało sięgnął po tuwimowskie rymy, by wpleść je w muzyczne wyzwanie dla wokalistów. Wybór pieśni proponowany w koncercie Dwa wiatry idealnie układa się w artystyczny hołd składany poecie Julianowi Tuwimowi.

Przewiń do góry

Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze
58-500 Jelenia Góra
ul. Piłsudskiego 60

NIP 611-00-52-886

Chcesz być cały czas z nami na bieżąco?
Zapisuj się na nasz Newsletter!